Avlyst gudstjeneste?

Egil Elling Ellingsen

- Det er så viktig at kirker er med og engasjerer seg i denne saken!

Denne uken fikk jeg mulighet til å gjøre et videointervju med Mads Andenæs, jusprofessor ved Universitetet i Oslo. Anledningen er at IMI-kirken fredag kveld er med og arrangerer en støttekonsert for ureturnerbare flyktninger. Andenæs forklarte hva grunnloven sier om alles rett til å arbeide, uavhengig av statsborgerskap.

Så falt altså ordene om hvor viktig det er at kirker er med og engasjerer seg i kampen for de ureturnerbares rettigheter. I forlengelsen fortalte professoren om et internasjonalt prosjekt han hadde vært en del av, hvor en gjenganger var at kirkesamfunn stod opp for mennesker som få andre engasjerte seg i.

Denne helgen er det også Verdidebatt i IMI-kirken. Søndag kveld rydder vi i det som vanligvis er gudstjenestetid, plass for en samtale mellom kjente politikere som Knut Arild Hareide, Sylvi Listhaug, Bent Høie, Hadja Tadjik og flere. Flere medier har vist interesse for kvelden, og i dag ringte en journalist meg og spurte hvorfor en kirke er villig til å droppe gudstjenesten sin for å ha politisk debatt.

I Bibelen finner vi mange ansatser til å engasjere oss i samfunnet rundt oss. Ikke bare sier Paulus at vi skal be for landets ledere, men Jesus legger nestekjærligheten inn over oss, og i Det gamle Testamente går omtanken for enker, farløse, og de som er fremmede i landet igjen som et refreng.

Og da er vi tilbake til ordene fra professoren i Oslo: Er det slik at hvis ikke vi som menighet engasjerer oss, så er det en del mennesker ingen står opp for? Er det slik at hvis ikke vi som menighet setter noen verdier og perspektiv på dagsorden, så uteblir disse fra samtalen?

Vi håper selvsagt at søndagens verdidebatt skal engasjere de som hører på inn mot høstens valg. Men vi tillater oss også å ha som mål at politikerne som kommer skal oppleve at de møter mennesker som setter viktige saker på dagsorden. Saker det er verdt for dem å engasjere seg i.

Denne helgen er du invitert til å være med å sette dagsorden: Først på fredagens støttekonsert, senere på søndagens Verdidebatt.

Velkommen!