Benjamin følger Jesus og kan miste alt. Er det verdt det?

Marian Nygård

Nå begynner ankesaken om konvertitten Benjamin. Vil norske myndigheter anerkjenne hans tro, eller sendes han tilbake til Afghanistan?

Hvem skal få bli i Norge? UNE og UDI står overfor vanskelige avgjørelser når de skal vurdere asylsøkeres historie. Finnes det objektive kriterier for å vurdere noens tro? Eller bør man innhente informasjon fra dem som har fulgt konvertitter over tid?

Benjamin har gått i IMI-kirken i 3 år og har nesten daglig tilbrakt tid i kirka på Tjensvoll. For oss som kjenner ham, hersker det ingen tvil om autentisiteten i troen hans.

Ta deg tid til å bli kjent med ham, og få et glimt av livet som leves i unntakstilstand.

Etter en oppvekst i en muslimsk familie i Afghanistan, var det en stor overgang å komme alene til Norge en kald vinterdag i 2015.

- Det eneste jeg hadde hørt om kristne, var at de kom til hjemlandet mitt for å ødelegge muslimer. Jeg ble fortalt at de kristne ikke trodde på Gud og at de ikke tilba ham, og at kristendom kun handlet om politikk.

Etter en kort tid i Norge, møtte Benjamin flere kristne, og han besøkte også IMI-kirken. Det var et stort sjokk! Alt det han hadde hørt om kristne, viste seg å være feil. Etter hvert fikk han også en Bibel på et språk som han kunne forstå. Den Jesus han møtte i Bibelen, var helt annerledes enn at det Benjamin hadde forestilt seg.

- Den Jesus som jeg leste om i Bibelen, var som en god far. Det er en person som frelser og som kom for å frelse mennesket. Det var ikke sant det som koranen sa om Jesus. I koranen var Jesus bare en profet som de andre 124 000 profetene som ble sendt til verden. Men her var Jesus helt annerledes: en som frelser, en som elsker, en som er Guds sønn som kom hit og levde med mennesker, som kjenner mennesket. Jeg fant et annet bilde av Jesus i Bibelen.

Da han fikk oppleve å bli helbredet etter forbønn, skjønte Benjamin at Jesus var virkelig, og han bestemte seg for å følge ham. Men det var først da han møtte Jesus i en drøm, at han bestemte seg for å bli døpt. Benjamin tok et valg for livet.

- Ved å følge Jesus kan jeg miste familien min. Jeg kan miste livet mitt. Jeg risikerer alt. Men likevel vil jeg følge Jesus fordi han er enda viktigere enn de tingene jeg kan miste i dag, i denne verden og i dette livet. Men det livet jeg får med ham, er nydelig og et helt annerledes liv. Så derfor: jeg risikerer alt, men jeg vil følge ham.

For meg er det verdt det å følge Jesus.