Bli med på premiere i Kambodsja!

Morten Berge

Den unge generasjonen tar tak og leder an i Kambodsja, og vi får være med på premierefest!

Som en del av IMI-kirkens internasjonale stab har jeg igjen gleden av å besøke våre venner i landet som kalles ”kingdom of wonder”. Denne tittelen er beskrivende! Jeg må stadig ta en pause og tenke over hvor ubegripelig raus Gud er og alt det fantastiske Han gjør i Kambodsja.

Si ikke at jeg er ung

Det er ingen vanlig søndag i Kampong Chhnang provins. En gjeng med kambodsjanske ungdommer følger spent med på bussene som passerer på hovedveien. Kommer de snart? Forberedelsene har vært mange. Seminar er planlagt, lovsang er innøvd og invitasjoner er sendt ut. Omlag 150 ungdommer er invitert på premierefest. Litt spente, men med rak rygg skriver de seg inn i misjonshistorien: Impuls Kambodsja arrangeres for aller første gang i uke 43.

Ungdomsbevegelsen Impuls eksisterer for å oppmuntre unge mennesker til å elske Jesus og være kirke. Blant annet på grunn av landets tragiske historie er medianalderen i Kambodsja på bare 25 år. Det haster å nå ut til millioner av landets unge og lovende med evangeliet! Lederne bak konferansen har valgt et strategisk viktig tema: Hvem er jeg? -Identitet i Kristus.

Gjennom konferanser, ledertrening og nettverksbygging ønsker teamet å trene ledere fra ulike provinser. Målet er intet mindre enn vedvarende kirkevekst. Identitet i Jesus er et viktig utgangspunkt. Med Gud i ligningen endres bildet av hvilke muligheter som ligger foran, men dette kommer ikke uten kostnad.

Kambodsja er i hovedsak et buddhistisk land, det betyr at mange av ungdommene kommer fra en ikke-kristen bakgrunn, hvor foreldrene ønsker å se sine barn i tempelet. Det er heller ingen selvfølge at unge mennesker skal ta lederskap i et land hvor alder og autoritet henger tett sammen. Det nydelige med denne festivalen er at den er et resultat av eldre ledere som heier frem de unge og setter dem opp for suksess. Helt forbilledlig!

Morgendagens helter og pilen

”Profeten” Statoil sier følgende: «Vi støtter morgendagens helter.»  Skal kirken lykkes med sitt oppdrag trenger vi å gjøre det samme. Vi trenger nemlig alle generasjoner på banen! Et godt bilde på dette er at kirken virker sammen som en pil. De unge er spissen, foreldregenerasjonen er stammen, mens den eldre garde er styrefjær. Vi tror IMPULS er et godt verktøy for å utruste og bevisstgjøre ungdomsledere og nå unge med evangeliet. Impulsteamet greier ikke lenger å holde de gode nyhetene om Jesus for seg selv. Noe nytt er på gang og den unge generasjonen kambodsjanere leder an!

Derfor, om noen er i Kristus, da er han en ny skapning, det gamle er forbi, se, alt er blitt nytt 2 kor 5:17