Et øyeblikk som forandret!

Terje Høyland

Ingen av oss forsto det da det skjedde, men dette øyeblikket i april 2010 skulle forandre kirka i Kambodsja.

Det er i dette øyeblikket Gud gir oss gjennombruddet som skulle lede oss tett inn på vekkelsen i Kambodsja. Det er i dette øyeblikket Gud helbreder 7 av 8 pastorer gjennom en gjeng ungdomsskole elever. Det gikk et sjokk gjennom lederne og ryktet om en annerledes ledertrening begynte å spre seg i hele fylket. Tre måneder senere møtte 110 ledere frem til trening. Gud gjorde igjen sine mirakler og ryktet spredte seg til andre fylker. I begynnelsen av 2011 begynte vi i 12 fylker. Senere fikk vi kapasitet til å utvide til de fire fylkene  i nord øst og så i 2016 hadde vi bygget nok team til å undervise kirkeledere i alle 25 fylkene.

I høst har Sithuon, Dara og jeg besøkt 24 av de 25 fylkene og sett med egne øyne at pandemien ikke har knekket dem. Noen kirker er stengt. Ofte er det menigheter som var ledet av prester som gjorde menighet på vegne av alle medlemmene. Menigheter som har et fokus på å istandsette disipler har ofte startet flere nye kirker under pandemien. I underkant av 380 flere huskirker er innrapportert for 2022. Det er nok litt 2021 tall i disse tallene, men de indikerer like stor vekst som i 2019 eller høyere. Totalt i underkant av 16.000 flere har i 2022 sagt ja til Jesus. Det er vilt! Vi har i 2022 sendt ut 18 evangelister til. Alle er sendt ut til et av de 10 gjenstående unådde folkeslagene i Kambodsja. Allerede er de første muslimene fra Cham-folket begynt å tro på Jesus.

Agenda 1
Agenda1 omstrukturerte seg i slutten av pandemien. Hver undervisning spilles nå inn på video som sendes til lærerteamet på forhånd. Så treffes hele teamet til en forberedelsesdag hvor de holder undervisningen for hverandre. Så besøker de to fylker hvor 10-12 menigheter kommer inn med sine A1-team. I slutten av en slik prosess sitter undervisningen bra og Agenda1-teamet vil både kunne klare seg alene uten norsk tilstedeværelse om grensa skulle stenges igjen og vi har et helt team som kan gi det videre til nye områder. Interessen for læringsfellesskap øker sterkt og det er faktisk budsjett som er det eneste som holder oss tilbake fra betydelig vekst.

Impuls

I løpet av pandemien gikk Impuls online. Annenhver fredag hadde de online talk-show. Disse ble svært populære og de fleste sendingene har mellom 5 og 10.000 seere. Likedan tok lovsangsvideoene fart og noen av dem er snart sett 50.000 ganger. Impuls har skrevet nye lovsanger, fornyet gamle salmer og oversatt fra engelsk. Helt fra begynnelsen klarte vi å gjøre Impuls til et kambodsjansk konsept. De har i tillegg brukt pandemien til å styrke relasjonen til andre ungdomsbevegelser. De gav bl.a deres ledere plattform på talk-showet, løftet dem opp og heiet på det de gjorde. Vi har ikke som mål å bygge vår egen organisasjon, men vil se en ungdomsvekkelse ta fyr i landet hvor 70% av befolkningen er under 30 år.

Etter 12 år med Lederseminar nyter vi stor tillit hos de voksne pastorene. Uten det hadde de ikke «gitt» oss sine ungdommer. Nå er det stadig flere som sender flere enn kvoten, fordi de ser hva det betyr for hele kirka når ungdommen kommer tilbake fra IMPULS.

2023

For å kunne gi alle ungdommene plass til å vokse som disipler inngår vi nå avtale med tre andre organisasjoner. Det betyr at vi allerede i 2023 kan etablere opptil tre hubs for IMPULS. Det betyr plass til flere og kortere reisevei for deltagerne. Målet er å istandsette ungdomsledere og deres ungdommer til å gjøre Jesus kjent i sin generasjon. Under ser du bildet av Dara, Sopeavey, Manaet og Sokhom da vi sendte dem ut fra Acta Bibelskole og IMI-Kirken til å starte IMPULS. På det andre bildet ser du forskjellen på Impuls Kambodsja i 2017 og 2022. 100 medarbeidere var ikke tilstede da bildet i 2022 ble tatt!!!

Vi jobber beinhardt med å få med flere givere, menigheter og bedrifter og er så takknemlig for hver eneste en av dere som gir fast til et kirka i Thailand, Kambodsja eller Agenda1! Det er verdt det! Din gave gir stadig flere mulighet til å tro på Jesus og bli disippel av ham.

Tusen takk! (Har du spørsmål så når du oss på terje@imikirken.no /47279194)