Fra ørken til kildevell

Geir Loftesnes

Hvordan få en meningsfull sommer?

For mange kan ferier oppleves som tørketid. Man går ut av sine faste rytmer, gudstjenestebesøkene blir færre, huskirker/smågrupper har sommerferie. Og det er kanskje litt lettere å koble seg bort fra bibellesing, lovsang og samtaler med Gud?

Men det trenger ikke å være slik

I Jesaja 41 leser vi at Gud kan gjøre ørken om til kildevell. Hvis gudsrelasjonen har gått litt treigt om sommeren, så kan Gud gjøre denne sommeren om til en sommer hvor du opplever å få påfyll og kanskje nytt perspektiv på livet.

Her er åtte enkle tips for en meningsfull sommer:

1. Følg en bibelleseplan. Det finnes mange å velge mellom i bibel-apper eller på nettet.

2. Be sammen med andre - venner eller familien

3. Velg å sette på lovsangsmusikk på ørene dine eller i hjemmet ditt

4. Reis på konferanser/leirer/festivaler som hjelper deg å fokusere på Gud (Åpen Himmel Sommerfestival er selvsagt et hett tips!)

5. Oppsøk gudstjenester eller kristne fellesskap der hvor du er i sommer. IMI-kirken har i Stavanger sommergudstjenester hver søndag kl 1800 (bortsett fra 30. juli, hvor Gudstjenesten er i Grimstad under sommerfestivalen)

6. Finn en bok som kan skape en større lengsel etter Gud i deg

7. Gå turer eller være ute i naturen sammen med Gud og snakk med ham

8. Finn noen du kan bety noe for; en nabo, en venn eller bekjent som trenger en middagsinvitasjon, turfellesskap eller lukehjelp i hagen.

Ofte kan også ferier være en god mulighet til å ta et steg tilbake og reflektere over hvorvidt livet ditt er på vei i den retningen du ønsker.

Her er to enkle spørsmål du kan stille deg:

1. Er det noe jeg kan gjøre annerledes for å leve nærmere Gud i hverdagen?

2. Hvilke valg kan jeg ta for å i større grad leve i det Gud har for meg?

Vi ber om at din sommer må være som et kildevell hvor du får leve nær Gud og erfare hans kjærlighet for deg i enda større mål enn tidligere! God sommer!