Godhet i bevegelse

Egil Elling Ellingsen

Alt er mulig når noen får en brann.

Vi drømmer om å se en Godhetsbevegelse spre seg over hele Norge. Derfor er det alltid en glede å se nye steder gripe visjonen om at «små ting gjort i kjærlighet, kan forandre verden», og løpe med den.

Et av disse stedene er Arendal. For en tid tilbake ringte Johannes Vålandsmyr, som leder IMI Arendal, og fortalte begeistret om at de hadde møtt noen ledere fra andre menigheter i byen, som hadde latt seg inspirere av mulighetene Godhet gir. Noen måned senere dukket Thor Egil Eik, fra Sørlandskirken, opp på Godhetskonferansen.

Derfra begynte ballen å rulle. Avisene har skrevet om Godhet Arendal. Lokalradioen har dekket det. Flere menigheter har kommet med. Og sist uke dukket 30 Godhetsentusiaster fra 8 menigheter opp på inspirasjonssamling for Godhet 2018. Over påske gleder vi oss til å være med en egen Godhetskonferanse for Arendal, som en opptakt til at de går i gang siste uka i mai.

Legg merke til det som skjedde i denne historien. Den handler ikke primært om store grupper eller fellesskap. Det er ikke begrenset til en eller to menigheter. Men det begynner med noen få mennesker som fikk en brann. En tanke om hva Godhet kunne bety fra Arendal. Med det utgangspunktet begynte bevegelsen å skje.

Et slikt perspektiv gir mange muligheter. Har du lyst til å se en Godhetsbevegelse der du bor? Har du lyst til å se en Godhetsbevegelse på jobben din? I nabolaget ditt? Du trenger ikke vente til du har fått med deg de store skarene. Begynn med å finne noen få til. Og gå i gang.

Alt er mulig når noen får en brann.