Huskirke på Messenger er fullt mulig!

Bjørn Wang

Når koronaviruset spres raskere enn ild i tørt gress – hvordan skal vi da kunne samles i huskirken?

Vi kan jo ikke samles fysisk. Det vet vi, for her er både helsearbeidere som må passe seg litt ekstra for å være operative på jobb, og en familie som faktisk er satt i karantene på grunn av symptomer. Atter andre har luftveisplager, og er i risikosone. Det kan være flere utfordringer. Vi har fått streng beskjed fra Erna og Bent om å holde oss mest mulig hjemme.

Hva gjør vi da? Jo, vi tar fram telefonen. Hører litt med den enkelte, hvordan står det til. Kanskje vi kan samles digitalt alle sammen? Joda, det må da kunne gå. Vi har fra før en gruppe for vår huskirke på Facebook. Han jeg snakker med tipser om Facebook Messenger. Ok, kanskje vi prøver det. Vi sender ut melding til alle om å være klar mandag kl. 20, vårt faste tidspunkt. Noen kan ikke da… Ok, men hva med 20.15? Det går fint.

Så er det litt motstand – kan vi dette? Vi finner ut at motstanden går på at dette har vi ikke prøvd før, vi blir enig om å ta det som et eksperiment. Ca. kl. 20 samler jeg meg selv foran PC’en, og åpner en gruppechat på Messenger, leter opp og legger til de som har sagt de vil være med.

Kl. 20.15 ringer jeg opp alle, og dermed dukker de opp på skjermen én etter én, helt til 12 stk. er samlet. Én kan ikke koble seg på, men er med på telefon, som jeg legger ved siden av PC’en, på høyttaler. Han kan høre og snakke med alle, selv om vi ikke har ansiktet foran oss.

Vi pleier normalt å starte rundt bordet, men nå må hver enkelt holde seg maten selv. Ser noen tekopper og vannglass, det er nok så som så med bevertningen. Jaja, men vi får en god runde, og setter ord på det som er spesielt i denne situasjonen.

Vi setter ord på Guds løfter. Salme 91., 1. Kongebok 17. Andre ord og løfter og vitnesbyrd. Hvem har det vanskelig nå? Noe vi skal be for? Noen som trenger konkret hjelp? Så avslutter vi med bønn, de fleste hopper inn og ber høyt etter tur.

Vi holder på en god time, og blir enige om å «samles» på denne måten allerede neste uke. Noen har forslag til andre tekniske løsninger, men vi blir enige om å gjøre det så enkelt som mulig, selv om det helt sikkert finnes et hav av gode digitale løsninger der ute.

Men faktum er

-         Vi kan komme nær hverandre i digitalversjonen av huskirken

-         Gud er nær

-         Vi har mye å være takknemlige for