Hvor i all verden?

Terje Høyland

Er det sikkert at Gud vil ha deg i Stavanger? Har Gud virkelig sagt?

Et viktig spørsmål for oss er: Hvem er du sendt sammen med? Det har for mange av oss trukket oss inn i huskirker med folk vi opplever at vi er sendt sammen med. Noen har flyttet sammen i et nabolag for å gi naboer kort vei til Guds godhet, andre har reist til Oslo, Arendal og Tananger når svaret ble tydeligere.

Men et spørsmål vi i mindre grad har utfordret hverandre på er: Hvor er du sendt? For mange av oss er svaret Stavanger-regionen, men er du sikker på det? Hva hvis det er et annet sted i Norge eller i verden? For ikke lenge siden reiste en av våre familier til Madagaskar, utsendt av det Norske Misjonsselskap. Et ungt par flyttet i høst til sentral-Asia, til land som trenger ekstra mye av Guds godhet. Live og Kjetil reiste nylig tilbake til Thailand, Kristin og David er på Balkan på ca 25. året, Torunn reiser flere ganger i året til Albania og har gjort det i over tjue år. Jeg har vært over 60 ganger i Kambodsja og hvert år reiser studenter videre til ulike nye destinasjoner og blir viktige for de stedene de ankommer.

Hva om Gud har gode innspill på hvor han vil sende deg?

En annen innfallsvinkel er at vi hver måned får forespørsler fra ulike steder i Norge som gjerne vil ha kandidater til ledige stillinger i deres lokalmenighet. Akkurat nå ser vakre Meløy på Helgelandskysten (sør for Bodø, nord for Mosjøen) etter en familie som vil lede menighet. Pinsekirka på Elverum har ledig ungdomspastor-stilling og er klar til å gi gratis bolig og mulighet til å studere på nærliggende høyskoler. I Skien er det ledig kapellan-stilling med mange muligheter. Flere steder spør også etter barnepastor.

Kan det være at Gud har tiltenkt noe slikt for deg?

En tredje innfallsvinkel er vekkelse i landet vårt. Vekkelseshistorien viser at mange av de kulturene som preger IMI-kirken, både godhet, tegn og under, det profetiske m.m., er drivere for vekkelse. De samme kulturene har samfunnet og deler av kirka i ulike tider gått hardt ut mot. Hvor viktig ville det ikke vært å ha minst en huskirke på hvert sted i Norge, som ikke lot seg stresse av at Gud brøt ut av de bilder, bokser og former vi oftest har satt Ham i? I Norge er det 1000 steder med 1000 eller flere innbyggere. Tenk om vi i vertfall på disse 1000 stedene har minst en huskirke som tror at Gud gjør mirakler og at Gud er bare god? Med det bildet på netthinna, hvor sender Gud deg?

IMI-modellen av huskirke er veldig enkel å lede og når de ulike elementene blir allemannseie i gruppa så er det mange som kan lede nye grupper som oppstår utfra den første. Hva hvis alle som reiser videre fra Stavanger har fått lære å lede etter vår enkle huskirke modell og fått erfare å gi den videre eller multiplisere sin egen gruppe til å bli flere?

Spørsmålet om hvem du er sendt sammen med blir ikke mindre viktig når Gud kaller deg til å bryte opp fra Stavanger. Å flytte til et sted alene er tett på galskap, så i det du begynner å se antydninger av nye stoppesteder, hvem andre vil slå følge med deg?

Når et nytt stoppested blir tydeligere så er også spørsmålet hva du trenger for å bli klar?

Trenger du trening i å lede huskirke og mangfoldiggjøre en slik gruppe? Jeg har god erfaring med at folk utenfra kommer inn og leder huskirka for ei tid og dermed lærer fort hvor enkelt det egentlig er å lede og mangfoldiggjøre huskirka. Kan det være noe?

Samfunnsbygger-, disippel-, lovsang-, helbredelse- eller profeti-linja på Acta er en heftig bra lederskole som i stadig større grad brukes av studenter i alle aldre. Eller kan årsstudium på HLT være en ide? Det er mulig å ta et år i hjertet av menigheten og evt bygge ut med to flere år i samarbeid med HLT Oslo. Det er til og med mulig å kombinere studier på HLT her på IMI med å være intern hos noen av oss som leder innenfor internasjonalt, menighet, barn & ungdom, Acta, Impuls, menighetsplanting, godhet m.m.

Vil du ha behov for å fotfølge f.eks Halvor i Tananger og lære hvordan lede menighet? Vil du ha nytte av å reise med Steve på Agenda1 samlinger eller bli med meg på tokt i Kambodsja? Vi har også god erfaring med M4 Ready som er et interaktiv program som vil interesse deg som ser for deg å reise et sted for å starte en første huskirke. Halvor leder dette programmet og neste mulighet er i august/september. Her får du en mentor og tilgang til online-undervisning i toppklasse!

Siste helga i oktober hvert år er IMI Internasjonal sammen med godt over 30 norske misjonsorganisasjoner arrangør for Unådd-konferansen. Unådd er ideelt for å finne mer ut av kall og du får tilgang til alle typer organisasjoner som kan bli nøkkelen for å realisere det Gud gir ideer om.

I år har vi i tillegg The Send. Absolutt stedet for deg som er ung, men ikke tale om at vi voksne vil gå glipp av det!! Flere av oss er allerede påmeldt og ser gjerne flere av husets unge og voksne finne veien til Telenor Arena den 25. juni!

Allerede 2. juni har vi pre-konferanse på huset – kom og få en smakebit! 30. september og 1. oktober samles The Send-deltakere fra Rogaland til reunion i IMI-kirken. Både Unådd i Bergen og The Send er satt opp for å gjøre det lett å finne frem til hvor Gud vil sende deg. Spennende!

Er du sikker på at du er kalt til å bli i Stavanger? Hvis ja, så er tilbudet det samme. Hvordan kan vi som menighet bidra til at du får se Guds kall ta så mye plass som mulig i din hverdag?

Hvis nei? Vi tar gjerne en prat med deg om det som ligger foran og knytter deg gjerne sammen med venner som vi har i det aktuelle område.