Hvordan ruster du deg for 2021?

Egil Elling Ellingsen

Når vi i mindre grad kan planlegge hva vi skal i 2021, blir det desto viktigere å spørre hvordan vi ruster oss for det 2021 bringer.

2020 går mot slutten. Heldigvis, sier kanskje mange. Det er i alle fall et år vi har brukt ganske mange ord på å beskrive. Annerledes. Bratt. Langt. Du kan jo fylle inn med dine egne ord. Selv har jeg den siste tiden tenkt at selv om jeg aldri ønsker meg et slikt år igjen, er det like fullt fint å gi litt rom for å se tilbake, og oppdage at også dette året har gitt meg mye jeg er takknemlig for. Kanskje er det ekstra viktig når akkurat dette året oppsummeres at vi ikke bare gir rom for historiene om alt som ikke ble, men også setter ord på det 2020 gav oss?

Nå står uansett 2021 for døren, og normalt er dette en tid for å legge planer. I staben her i IMI-kirken ville vi vanligvis forberede vårens fokus og forkynnelse, se fram mot Åpen Himmel og Impuls i januar, og søke Gud for hva han vil gjøre i et nytt år. Også på et personlig plan liker jeg alltid å sette meg noen personlige fokus eller mål for året som ligger foran.

Men skal vi være ærlige med hverandre, er det ganske vanskelig å planlegge 2021. Det er fortsatt mye vi ikke vet om hvordan smittetrykk og påfølgende restriksjoner vil utvikle seg. Vi hører lyden av en vaksine som er på vei, og fornemmer at en gang i året som ligger foran vil friheten vår begynne å komme tilbake, men når og hvordan er det mange spørsmålstegn rundt.

Denne tanken lever i meg: Når det er vanskelig å planlegge hva 2021 skal bli, er det kanskje desto viktigere å spørre hvordan vi ruster oss for å møte det 2021 bringer?

I høsten som ligger bak, har fokuset vårt i IMI-kirken vært Jesusmøter. Vi har tenkt at når det er mye vi ikke har svaret på i møte med omstendighetene våre, blir det desto viktigere å sette fokus helt i sentrum, på han som alltid vil vise oss retning. Også når terrenget er ukjent.

På samme måte tenker jeg også at vi ruster oss for 2021ved å gripe fatt i noen kjernepraksiser i troen vår. I den aller første menigheten ser vi for eksempel at de holdt seg trofast til ordet, fellesskapet, nattverden og bønnen (Apg 2,42). Noen helt konkrete og enkle praksiser som ga dem en enorm kraft. Vi ser at mennesker kom til tro, tegn og under fulgte dem, og de hadde mot til å møte forfølgelse og andre utfordringer.

Jeg tror at det å holde fast i noen sentrale praksiser i troen vår, også i møte med 2021, er noe av det beste vi kan gjøre for å ruste oss til å møte det som ligger foran med håp og frimodighet.

Det er også en viktig grunn til at jeg er så begeistret for initiativet vi lanserte tidlig i desember: Å lese Bibelen på ett år sammen i 2021. Dette var noe vi begynte å planlegge for et drøyt år siden, lenge før Covid-19 og alle utfordringer som har fulgt i kjølvannet. Det skulle vise seg å passe bedre enn vi ante.

Selv har jeg brukt leseplanen «Bibelen på ett år» i 4-5 år nå, og har fått oppleve at det å leve i Bibelen på denne måten utallige ganger har gitt meg ord og perspektiver som har hjulpet meg å møte det livet har hatt å by på. Å legge et slikt fundament for livet i 2021, tror jeg er noe av det beste vi kan gjøre for å ruste oss for året - uansett hva det kommer til å bringe.

I løpet av en liten uke har over 300 mennesker tatt utfordringen og blitt en del av facebook gruppa som er plattform for dette initiativet. I ukene fram mot nyttår håper jeg at enda flere vil spørre seg: Hvordan ruster jeg meg for å møte 2021? og vurderer om nettopp Bibelen på ett år vil være en del av et godt svar på det spørsmålet.