IMPULS – et blaff eller en investering i evigheten?

Marian Nygård

2 100 ungdommer har tilbrakt helga på IMPULS. 400 frivillige har lagt ned utallige timer. Hva står igjen?

IMPULS 2018 er overstått, riggingen er så vidt ferdig og vi gjør opp status for årets arrangement. Mer enn 2 000 ungdommer har hoppet opp og ned i takt med musikken, danset og brølt at Vi har våra klara barnestämmer kvar, men har ni era klara barnestämmer kvar? Festen fortsatte helt til ingen hadde verken pust eller stemme igjen. Trøtte, lykkelige ungdommer veltet ut av bygget på søndag og krøllet seg sammen for å sove på bussen eller toget. Hva hadde de med seg hjem?

Var det Mike Pilavachis budskap som forandret livet? Eller seminarene om helbredelse, misjon eller seksualitet? Kanskje var det Julianne Lepsøes sterke historie om identitet som gjorde mest inntrykk? Eller var det nye bekjentskap i kaféen, soakingen i Living Room eller fortrolige samtaler i sene nattetimer som ga håp for morgendagen?

Livgivende impulser

Flesteparten av årets deltakere var ikke født da IMPULS gikk av stabelen første gang for nitten år siden. Visjonen om å oppmuntre og utfordre unge mennesker til å elske Jesus og være kirke, lever videre i beste velgående. Unge voksne som selv ble kjent med Jesus på IMPULS, vender tilbake for å jobbe som frivillige. Musikere og sangere stiller opp for å holde lovsangen gående gjennom hele døgnet, og foreldregenerasjonen kommer for å tjene som nattevakter, forbedere og kakebakere. Felles for alle er at de elsker Jesus og vil gjøre hans godhet tilgjengelig for ett par tusen ungdommer.

Rom for deg

I forkant av årets happening fikk vi høre flere historier om folks møte med IMPULS. Flere av disse kom fra næringslivsledere, politikere og menighetsansatte, og de forteller at det føltes godt å komme til et inkluderende storfellesskap som var trygt samtidig som det utfordret.

«Jeg var 14 år da jeg så noen bli helbredet for første gang. Det var på IMPULS, og han som ble helbredet, sto rett ved siden av meg. Da forsto jeg at Gud virkelig finnes! I ukene etterpå ble det mye diskusjon på skolen min, men jeg visste hva jeg hadde sett, og jeg visste at Gud helbreder.»

«Det er 15 år siden jeg var på IMPULS. Det var en veldig fin opplevelse! Jeg hadde ikke noen erfaring med tro og menighet, men der var det rom for meg.»

Flere forteller om at IMPULS var viktig i en sårbar ungdomstid hvor de gjerne slet med identitet og tro på skolen, hjemme og blant vennene. IMPULS er et sted hvor man får være underveis, helt til man er klar til å komme hjem.

Valget som forandret alt

Miriam var 16 år da hun første gang deltok på IMPULS. «Jeg tenkte det var et bra sted å treffe en gutt,» flirer hun. «I stedet møtte jeg Jesus!»

På lederkafeen under IMPULS møttes ungdomsarbeidere og menighetsledere fra hele landet. Praten gikk godt, og latteren satt løst mens de delte historier og erfaringer.

Miriam ler mens hun tenker tilbake til sitt første møte med IMPULS i 2008. «Mens vi var i salen, kjente jeg en varm hånd på skulderen min, men det var ingen som tok på meg. Jeg skjønte at det var Jesus. Da trykket på skulderen forsvant, var det som om noe var løftet av. Alt var forandret.»

Der og da inviterte hun Jesus inn i livet. Hun møtte motgang fra enkelte da hun kom tilbake til dagliglivet sitt, men Miriam holdt fast ved avgjørelsen og fortsatte livet sammen med Jesus. Ti år etter stiller hun på IMPULS 2018, denne gang som leder for de 50 ungdommene fra det lokale ungdomsarbeidet.

«Noen av guttene i gruppa mi har store planer om hvordan de skal dra damer her, men jeg sier ingenting. I mitt stille sinn tenker jeg «Bare vent! Bare vent til dere blir overveldet av Jesus!»

Impulser inn i evigheten

Mens stab og frivillige feirer, rydder og kommer til hektene etter årets arrangement, vil vi markere det Gud gjør på IMPULS.

Gud har blitt æret!

Flere hundre ungdommer har fått et nytt møte med Gud!

125 ungdommer tok i mot Jesus for første gang på IMPULS 2018!

De har fått livet sitt forvandlet.

Navnet skrevet inn i Livets Bok.

Forårsaket fest og full jubel i himmelen!

Det finnes ikke noe større.

Vi er uendelig takknemlige.

Det stopper ikke her. Blant disse 125 er flere som Miriam, som om noen år vil lede ungdomsgruppa si til et møte med Jesus. Kanskje er det en arbeidskollega som vil finne veien hjem gjennom disse? Om 10-20 år er det kanskje akkurat de som nå tok i mot Jesus, som leder barna sine til Gud.

Hvis 70 kan ta evangeliet ut til verdens ender, skal vi ikke undervurdere betydningen av de 125.

Vi vil være med på det Gud gjør. Himmelen feirer! Det vil vi også gjøre.