Kjærlighet i koronaens tid

Marian Nygård

Hvordan ser kjærlighet ut i en tid som utfordrer? Hvor omsorg måles i meter, og hvor klemmen erstattes med en ekstra dose håndsprit?

Årets Godhet så annerledes ut i Stavanger. Smittevernsreglene ga nye rammer, og vi kunne ikke gjennomføre Godhet på samme måte som før. Husvask var krevende. Innvendig vindusvask likeså. Flyttehjelp var vanskelig, og folkefester var utelukket. Så hvordan viser man Godhet i en tid hvor det egentlig behøves mer enn noen gang?

Vi bestemte oss for å forankre alle Godhetsoppdrag i huskirkene. På et tidspunkt hvor mange måtte holde seg hjemme og vi alle måtte holde avstand, vokste faktisk huskirkene. Stadig flere ønsket å være en del av et mindre fellesskap, og nye, digitale huskirker så dagens lys. Vi fikk testet ut hvordan det var å bli kjent gjennom skjermen og kom raskt fram til at ansikt-til-ansikt var å foretrekke. Men det føltes godt å ha noen å snakke med! Og etter hvert snakket vi om hvordan vi kunne møtes og gjøre noe sammen.

For eksempel Godhet.

I løpet av en strålende, solfylt uke i mai fløt Godheten aldeles over! Huskirkene så muligheter der andre kun så hindringer, og i etterkant har vi fått inn utallige vitnesbyrd om mennesker som fikk Godhet levert på døra.

Historier om godhet

«Vi skulle skrape, vaske og male et hus for en alenemor med flere barn. Hun var på gråten over å få hjelp. Det betydde så mye for oss å få gjøre noe for noen som virkelig trengte det. For en kjekk uke!»

«Huskirka vår hadde to oppdrag. Vi møttes hver dag kl. 16, grillet og spiste middag sammen. Så tok noen seg av de mange barna vi hadde med oss, mens resten røyk på maling og hagearbeid. En av dem som mottok Godhet ifjor, ble med oss i år for å gi det videre. Hun kom sammen med datteren sin. Det var så fint!»

«Vi lånte en vaskehall på en bensinstasjon og tilbød gratis bilvask. Du kan tro vi ble populære i det lokale rånemiljøet!»

«Flere huskirker samarbeidet om å hjelpe noen som hadde opplevd noe vanskelig. Vi fikk så mange gode samtaler med naboer som ga uttrykk for at de satte sånn pris på at familien fikk hjelp. Godhet legges merke til!»

«To mødre i nabolaget har funksjonshemmede barn, så vi stelte hagen deres og leverte middag til familiene. Noen dager etterpå sto de med en liten saks og skulle klippe hekken. Da sa mannen min: «Neste uke skal jeg klippe hekken min. Da klipper jeg deres også!» Nå går nabodama rundt og smiler, det gjorde hun ikke så ofte før.»

«Huskirka vår er helt ny. Vi fikset et hus i nærheten av IMI og utførte mye hagearbeid. Det var så fint å gjøre noe sammen som huskirke!»

«Vi skulle gjøre en del hagearbeid hos et eldre ektepar. Kona i huset prøvde å snike seg til å betale oss 4 ganger, men vi sa blankt nei hver gang. Hun var ikke vant til å motta godhet – uten å betale for det!»

Drømmejobben

«Jeg har ikke vært med på Godhet før. I år skulle jeg koordinere, og la meg bare si: Dette er drømmejobben min! Det var en fantastisk opplevelse å se at vi i huskirka fikk brukt potensialet vårt. Vi hadde 11 økter, 7 oppdrag, 16 personer og 280 dugnadstimer...! Det var bare så fint! Vi fikk møte folk med kjærlighet og godhet denne uka.»

«Jeg møtte min nærmeste nabo og fortalte at vi holdt på med dugnad denne uka. Kona hans kom løpende ned trappa: «Sa du dugnad??» Hun fortalte at de en halvtime før hadde snakket om at de måtte leie inn hjelp til å få unna noen arbeidsoppgaver fordi mannen hadde så vondt i ryggen. Så sto jeg plutselig der og tilbød hjelp fra huskirka. Kona jublet: «Jeg visste ikke at jeg hadde så god linje opp!»

«Huskirka vår malte hus for en alenemor med to syke barn. Det var så vanskelig for henne å ta imot hjelp som hun ikke syntes at hun hadde gjort seg fortjent til. Det å se ukjente – folk som ikke skyldte henne noe som helst – male huset hennes, gjorde inntrykk! Hun fortalte om Godhet til alle hun kjente.

«Ungene våre laget kort. Så kjøpte de sjokolade, før de ga kort og sjokolade til de ansatte i butikken. Det satte de pris på!»

«Alle naboene hadde sett på den overgrodde hagen. Så rykket vi inn og gjorde enormt mye hagearbeid. Underveis fikk vi oppleve å motta godhet selv også. Jeg skulle kjøre flere runder med mold og bark. Da jeg kom dit, oppdaget jeg at tilhengerfestet til den lånte hengeren ikke passet på bilen min. En tilfeldig mann kom kjørende fra IMI, stoppet ved siden av meg og sa: «Jeg har akkurat kjøpt festeadapter. Vil du låne? Det er fint å møte godhet når man er ute på Godhet!»

Godhet inspirerer

Det gjør noe med oss når vi hører disse historiene. Det er fint å høre at mennesker får hjelp, men det åpner også øynene våre for at det er mulig å gjøre noe godt for andre – selv i en tid som denne!

Profeten Mika sa det slik:

Han har kunngjort for deg, menneske, hva godt er.
Og hva krever Herren av deg?
Bare at du gjør rett,
viser trofast kjærlighet
og vandrer ydmykt med din Gud.»

Mika 6,8

Hvem kan du vise godhet mot? Du trenger faktisk ikke vente til neste sommer! Vi vil la godhet prege vår daglige vandring med Jesus, ganske enkelt fordi Ham vi velger å etterligne, er god.

Hvem kan få håp for livet sitt fordi du bor i deres nabolag?
Hvem får trøst i møte med sorg og bekymring?
Er det noen som finner en pose med boller på døra si når de kommer hjem fra jobb?

En nyklippet plen eller et ferdig luket blomsterbed?

Hvem overraskes av godhet fordi du er fast bestemt på at Guds vilje skal skje på jorden slik som i himmelen?

Fortell oss gjerne om det! Vi elsker å feire Guds godhet gjort tilgjengelig!