Men Gud ville det annerledes

Terje Høyland

I april er det 7 år siden vi la om Kirkevekst-programmet i Kambodsja. Det holdt på å kollapse før det var begynt!

Vårt første lederseminar var tiltenkt alle kirkelige ledere i et helt fylke, men bare 8 kom. Alt lå til rette for at dette ble første og siste gang vi gjorde lederseminaret. Men Gud ville det annerledes!

"Det vi lærte fungerte"

I tillegg til de 8 lederne hadde de fått 20 ungdomsskole-elever som bodde i kirkebygget der seminaret ble holdt til å møte opp. Hvorfor så få? Det viste seg at de var lei av vestlige som kom og lirte av seg tildels innfløkt og dyptgående kunnskap. «Det går oss ofte over hodet og er bortkastet tid,» sa en av dem.  Allerede 10 minutter ut i vårt seminar så oppdaget vi at selv det vi trodde var enkelt ble for komplisert. Vi gjorde en rask endring til enkel undervisning og deretter praksiser vi øvde på sammen og når vi trente på å be for syke skjedde det noe avgjørende! Ungdomsskole-elevene øvde sammen med de erfarne lederne og alle forstod hvordan de kunne delta og erfarte at Gud brukte dem. I tillegg kom noen av de erfarne lederne tilbake dagen etterpå og fortalt at de hadde testet ut det de hadde lært når de kom hjem den kvelden. En sa: «Det vi lærte i går fungerer. Jeg samlet familie og venner til møte i natt. Jeg fortalte enkelt om Jesus og jeg ba for syke. Fem personer ble helbredet og tre begynte å tro på Jesus!»

Enorm vekst

Når vi kom tilbake 6 måneder senere, i august samme år, hadde ryktet gått.  Over 100 kirkelige ledere møtte opp fordi de hadde hørt at dette var en annerledes og matnyttig ledertrening. Men Gud ville mer! Nå begynte ryktet å gå til andre fylker. «Når kan vi få tak idet dette?» spurte de. I desember 2010 gjorde vi smaksprøver i to andre fylker. Den samme begeistringen over det Gud gjorde og den matnyttige undervisningen var til å ta og føle på også her. Stadig flere fylker meldte sin interesse og i 2011 endret vi struktur og samlet 4-5 provinser i klynger. Da rekker vi å besøke alle provinsene i en klynge på en arbeidsuke og ca. 80-120 ledere var samlet på hvert sted.

Gir det videre

Samtidig begynte vi å trene de nasjonale pastorene Sithuon og Chakreya til å trene lederne sammen med oss. I stadig større grad fikk de ta over og bruke alt det Gud hadde gitt dem. I 2012 fikk hvert fylke tilbud om å plukke ut et medlem til lærerteamet og nå var det Sithuon og Chakreya sin tur til å gi videre til denne tredje generasjonen.

I 2014 begynte dette teamet å reise annenhver tur alene uten oss norske. Det var ingen lett overgang, men har gått veldig bra. Samtidig har vi i disse årene utvidet til fem klynger og dekker med det alle landets 25 fylker med det samme lederseminaret. Hver sjette måned møter vi dermed ca. 2000 ledere og mange av dem gir videre det de lærer til sine menigheter, huskirker og nettverk.

Nå i 2017 skal de 12 første fylkene ta fullstendig over. Derfor øver vi intenst på at teamene som Sithuon og Chakreya har lært opp skal klare å gjøre seminaret uten dem. Samtidig er fylkene bedt om å plukke ut enda en lærer til teamet. Denne fjerde generasjonen skal nå vokse inn i oppgavene under opplæring av 3. generasjons-lederne.

De lokale heltene

Det er flere grunner til at vi bygger arbeidet på denne måten. Det første er at vi tror at de som leder kirka i Kambodsja best er kambodsjanerne selv. Samtidig tar vi høyde for at forfølgelse og uro kan hindre vestlige i å komme til landet i fremtiden og ønsker ikke at de skal bli avhengige av oss på noen måte. Disse lederne som vi møter regelmessig meldte inn nærmere 16.000 nye kristne i 2016. Selv har jeg med egne øyne fått se mer enn 10.000 komme til tro på Jesus siden februar 2011! Det er andre og til dels store nettverk som har liknende tall. Alt i alt gir det et bilde av en gryende vekkelse som har ført til et intenst fokus på å ikke bare lede til tro, men helt frem til disipler som selv vet å trene disipler.