Steve Bruns

Koronakrise? Dette har vi forberedt oss til i mange år.

I løpet av de siste 11 årene har deltakere i Agenda1 Lærefellesskap brukt denne øvelsen:

For to år siden måtte vi stenge kirkebygningen og avlyse alle aktiviteter. Nå er vi dobbelt så mange mennesker. Hva skjedde?

Nå skjer det!

Vi har hjulpet menighetsledere fra hele verden med å endre måten vi forstår vårt kall på. Ikke bare å samle folk, men utruste og sende dem. Ikke bare å arrangere gudstjenester og aktiviteter, men leve hverdagslivet.

Nå skjer det!

Brått og uventet i det ene landet etter det andre har både samfunnet og kirken blitt rystet og snudd på hodet av virkningene av Korona-viruset. En enorm krise, men også en gedigen mulighet. Dette har vi trent for gjennom Agenda 1. Vi har forberedt oss ved å utruste flere og flere mennesker til å bli etterfølgere av Jesus hver dag, overalt hvor de er. Vi har sett hvordan vi som Guds familie kan prege samfunnet vårt. Og nå kommer eksamen.

De siste dagene har jeg hørt fra mange menighetsledere som er i full sving med å tilpasse seg den nye virkeligheten. Jeg er slått av oppfinnsomheten og fleksibiliteten de demonstrerer. Når menigheter kansellerer gudstjenester og aktiviteter, finner de nye måter å kommunisere med hverandre på nettet.

Det er en ny glød for bønn og faste (opp!)

Små fellesskap og huskirker samles i mindre grupper eller på nettet for å be og støtte hverandre (inn!)

Vi hører om spontane godhets-handlinger og organiserte aksjoner for å møte behovene i lokalsamfunnet (ut!)

Kan det være at kirken blir rista våken for å oppdage dens virkelige kall?

Kan det være slik at Gud vil bruke den største krisen verden har sett i generasjoner for å fremme sitt rike på en ny og mektig måte?

Det er på tide at kirken tar steget opp og fram og inntar den posisjonen den ble skapt til!

«Og hvem vet om det ikke er for en tid som denne at du har fått din kongelige stilling?» Ester 4:14