På tur med Jesus

Marian Nygård

I løpet av februar og mars har store deler av Acta bibelskole vært på teamtur i Kambodsja, USA eller Oslo, mens andre har spilt inn lovsangsalbum i studio. Nå er alle de reisende i forebyggende karantene, og det gir oss god tid til å tenke over hva vi har opplevd.

Acta Profeti har tilbrakt 3,5 uker i California hvor vi har besøkt ulike steder og virksomheter fra nord til sør i delstaten. Det beste med å sette av tid til teamtur, er at vi får fokusere på hva Gud gjør akkurat nå. Det er inspirerende å se hvordan andre søker Gud, og det oppmuntrer oss til å søke bredere, lenger, høyere og dypere.

Komplikasjoner og Guds inngripen

En ukes tid før avreise hadde en av studentene falt og skadet ryggen. Det gjorde vondt å sitte, og flyturen over til USA ble smertefull og vanskelig. Allerede en av de første dagene i California, ble hun fullstendig helbredet etter forbønn. Halleluja!

Et teammedlem opplevde at en fot ble justert ut med 1,5 cm under forbønn, mens en annen opplevde at en skulder som hadde verket i over 2 år, ble momentant helbredet. Gud er god!

Vi var glade og opprømte og gledet oss til å be for syke! Det varte ikke lenge før anledningen bød seg.

Store smerter

Én kvinne kom til oss med to skiveutglidninger i ryggen, en ødelagt skulder og en knust tå som hadde forårsaket problemer i flere år. På en skala fra 0 – 10, hvor 0 var ingen smerter og 10 var uutholdelige smerter, sa hun at ryggsmertene tilsvarte en 7’er. Vi ba for henne i ett par omganger, og hun gjorde ulike bevegelser som vanligvis ville ha forårsaket store smerter. Nå var plutselig ryggen smertefri! Hun var glad og takknemlig, og vi gledet oss til å be for skulderen.

Etter forbønn var skuldersmertene redusert fra 5 til 0! Nå jublet kvinnen! Hun kom på at hun hadde en nerveskade i låret. Etter et hjerneslag hadde hun ikke lenger følelse på utsiden av det høyre låret. Om Gud kunne gjøre noe med det? Nå var det vi som var i fyr og flamme, for et avkunnskapsordene som hadde blitt nevnt på samlingen før vi ba for syke, var nettopp delvis lammelse etter hjerneslag. Denne nummenheten kvalifiserte, mente vi, så vi gjøv løs i bønn!

Etter ett par omganger med forbønn, kunne hun kjenne når vi la en hånd på utsiden av låret hennes, noe hun ikke hadde kjent før. Så vi ba frimodig videre, og etter hvert kunne hun kjenne en sitring på utsiden av låret, nesten som en slik kribling man kjenner etter at foten har «sovet», og blodsirkulasjonen kommer skikkelig i gang igjen.

Så var det denne stortåa som hadde vært knust og som legene hadde forklart at det var flere løse beinfragmenter i. Den hadde forårsaket store smerter over flere år. «Jeg har vondt for hvert steg jeg tar,» sa kvinnen, som forklarte at smertenivået i tåa var på cirka 7. Vi rakk så vidt å be for den, før det rykket i stortåa, og kvinnen lyste opp. Hun vrikket på tærne og trampet med foten før hun gledesstrålende erklærte at hun var helt smertefri!

«Hvordan går det med låret, da?» spurte vi. Hun strøk seg over låret og så forundret på oss. «Jeg kjenner alt,» sa hun. «Nummenheten er helt borte!»

Ord til liv og helse

Vi har fått profetere over folk på gata, i kirker, på restauranter og i do-kø!

Det har vært oppmuntrende for oss å merke hvordan profeti og helbredelse går hånd i hånd. Ofte er det et profetisk ord som forbereder et menneske på Guds inngripen. Andre ganger deler vi et profetisk ord, og vi opplever at folk blir helbredet før vi rekker å be for dem. Gud gjør det. Enkelt og greit!

Noen ganger får vi kunnskapsord hvor Gud forteller oss hva han har tenkt å helbrede. Når vi deler disse, ser vi ofte at folk blir momentant helbredet. Andre ganger er helbredelsen en prosess. Ofte deler vi profetiske ord uten å se noen umiddelbar effekt, og så får vi tilbakemelding flere måneder eller til og med år senere om hva Gud har gjort i mellomtida.

Hva vi foretrekker – spontane helbredelser, eller prosesser som fører fram til helhet? Ja takk, begge deler! Vi vil bare være med på det som Gud gjør. Vi stiller ikke spørsmål ved hvordan han gjør det.

Vår oppgave er ikke å rasjonalisere, styre, vurdere eller kontrollere. Vårt oppdrag er å lytte til Himmelen og gå på det som Gud kaller oss til. Det har vi jammen fått gjøre på denne teamturen!

Etter hvert vil vi fordøye inntrykkene og dele mer av det vi har lært og opplevd, men akkurat nå vil vi bare takke Jesus. Han er så uendelig god!

Du kan, du også!

Kanskje tenker du at du skulle ønske at det var du som hadde opplevd alt dette? Det kan du! Først og fremst kan du lytte til Gud og dele med andre akkurat der du er nå! Men trenger du litt drahjelp, anbefaler vi deg å ta et år på Acta, IMI-kirkens bibelskole. Her får du søke Gud sammen med andre som også lengter etter det samme. Vi har ledige skoleplasser for høsten, og du kan velge blant linjetilbudene Disippel, Lovsang, Profeti og Helbredelse. Du finner søknadsskjema på actabibelskole.no.

Livet ditt blir garantert ikke det samme etter et år på Acta!