Pilegrimsreise til USA

Geir Loftesnes

Det enkle er ofte det beste. Men ikke alltid.

Jeg husker fortsatt en av reaksjonene på IMI-kirkens facebook-innlegg som informerte om påmelding til Redding-turen for noen år tilbake: hun kunne ikke skjønne hvorfor man skulle valfarte til Redding – akkurat som om Gud ikke var her i Norge.

Jeg svarte noe sånn som: «Mennesker har til alle tider reist på pilegrimsreiser for å gi rom for lengselen etter Gud. Det er også dette vi ønsker med disse turene.»

«Det enkle er ofte det beste», svarte hun.

«Men ikke alltid», hadde jeg lyst til å svare. Men jeg klarte å holde meg.

En stor delegasjon fra stab, hovedstyret og øvrig menighetsfamilie kom i forrige uke hjem fra tur til Redding, USA. Er det virkelig verdt tiden og pengene?

Selv om vi stadig vurderer hva svaret på dette spørsmålet bør være, har vi foreløpig landet på et rungende «JA»!

Martin Cave, som har ledet menigheten fra 1979, har alltid lengtet etter å være med på det Gud gjør. Og er «en mester på å stjele», som han selv har sagt. Gud gjør så mye vakkert over hele jorden – for en styrke om kirka kan feire, bli inspirert og utfordret av det som skjer i ulike deler av verden. «Gud er ikke typisk norsk», som Martin stadig har minnet oss om.

Dette har ført til at han har reist mye og tatt med en del av dette hjem, og det har formet den kulturen som preger menigheten i dag. Han«stjal» Alpha-kurset fra London, brakte Teleios hjem fra Cincinnati, fikk selv en åndsfornyelse i Canada – for ikke å snakke om alt det internasjonale arbeidet i Asia har betydd for oss som menighet.

Vi opplever at kulturen som finnes i Bethel Church, Redding, er sterkt preget av Guds Rike. Å få være en del av en slik kultur regelmessig gir et bilde av hvordan Guds Rike kan se ut i vestlig kontekst. I tillegg har vi fått gode og viktige relasjoner med ledere i flere kirker i Redding.

Vi har aldri reist tomhendt fra Redding. Norunn som i flere år arrangerte turer til Bethel Church sier at hun aldri erfarte at noen kom hjem og ikke hadde fått et møte med Gud. Det erfarte vi også på årets tur. Å måle dette opp mot tid og penger blir et enkelt regnestykke.

Betyr det at vi er enige i alt som skjer i Bethel Church og prøver å bli en norsk kopi? Nei, men vitnesbyrdene og kulturen fra dette fellesskapet viser oss at det finnes mer å lengte etter, om du vil. Og vi nekter «å kaste barnet ut med badevannet», som det heter. Å være venner med noen betyr ikke at vi er enige i alt eller er symbiotiske med vennen vår, men at vi kan bli inspirert og utfordret av hverandre.

Takk Gud for Bethel Church! Og takk Gud for at vi får fortsette å være en del av det Du gjør – i Stavanger og like til jordens ende.