Slipp historiene løs!

Terje Høyland

Folk rundt deg kan være en historie unna å vende hjem til Gud.

Historier om Gud og det Han gjør gir rom for håp og tro. Mismot kan forsvinne når historier blir fortalt. Nysgjerrighet kan skapes og verdensbilder utfordres.

Jeg kjenner på dyp takknemlighet over at vi lever i et av verdens beste land. Vi har en enorm frihet til å leve ut vår kristne tro, til å gi ut alle Guds gode gaver og til å snakke om alt det Gud er og gjør. Det er ingen selvfølge! Likevel kan det virke som mange mennesker vi møter holder Gud på avstand i sin hverdag. Nei, Gud er jeg ikke interessert i. Kirke? Absolutt ikke! Folk har derimot ikke sagt nei til Jesus, de vet bare ikke hvordan Han ser ut. Godhet, mirakler og enkle ord om hvem Jesus er og hva Han gjør smetter under gjerdet og setter stadig flere i nærkontakt med Jesus.

Din historie blir derfor enormt viktig! At du forteller at smerten i kneet som har holdt deg borte fra jogging og husvask nå er borte, gjør folk nysgjerrig. Det er ikke sikkert de sier noe, men dypt i oss alle ligger det et håp at ordene om Jesus er sanne. Et rykte om en Gud som gjør godt skaper lengsel etter å bryte opp og dra hjemover til Gud. Likedan vil erfaringen av godhet og/eller et mirakel peke mot Ham.

Slipp historiene løs! Ikke drøy i månedsvis til du er helt sikker. Fortell mens det er ferskt og si f.eks at så langt ser det ut til at all smerte er borte. Slipp historiene løs, folk rundt deg trenger dem!

Likedan så trenger jeg dine historier om Gud som griper inn. Av og til er jeg nær ved å gi opp og be for syke. Det ser ikke ut som det virker. Så treffer jeg deg som jeg ba for for lenge siden. Vi snakker om løst og fast og så sier du: Forresten ryggen som var blokkert i månedsvis, ble helt god umiddelbart etter at du hadde bedt. Jeg gleder meg over nyheten, men kjenner samtidig på litt mismot. Jeg hadde trengt den tilbakemeldingen tidligere fordi historier om det Gud gjør gir håp, skaper tro og hjelper oss til å ta ei runde til. Jeg ber for mange. Noen av dem har jeg bedt for i 5-6 år. Det innebærer små fremskritt, noen ganger tilbakeslag. Et realt basketak mot de negative grunnkrefter som vi i perioder utsettes for. Da er historien om hode, skulder, kne og tå som er helbredet en motivasjon. Det skaper tro på gjennombrudd også i andre skader, sykdommer og vondter.

Når vi ber for syke så er historier om helbredelse viktige. Jeg merker f.eks at nå en voldsom smerte etter bønn er blitt tydelig mindre, eller en stiv kroppsdel begynner å bevege seg litt, så skaper det lyst til å be mer. Jeg ber også annerledes. Fra å være overveldet over hvor umulig en helbredelse er for oss mennesker, så får jeg mer og mer tro på at Gud kan endre situasjonen. Den samme endring i håp skjer når vi deler historier om helbredelser som har skjedd tidligere. Jeg husker på NMS-leir da en ung kvinne i rullestol spurte om jeg kunne be for henne. Da var historiene om da jeg så folk i Kambodsja uten førlighet i beina som begynte å gå med på å gi meg tro og ro i situasjonen. Ved å dele historier så gir vi håp og tro gode vekstvilkår. Din historie blir det derfor viktig at du deler fordi da kan jeg bruke den når jeg møter noen med en liknende utfordring.

Men hva om smerten kommer tilbake? Det skjer noen ganger. Da ber vi en gang til og ofte blir det helbredet igjen. Om du likevel har behov for å sikre deg litt, hva om du bruker ord som ikke trekker helbredelsen i tvil, men som gir deg ryggdekning? Så langt jeg ser nå er smerten borte. Så langt sier legens rapport at jeg er kreftfri. Smerten jeg kjente sterkt er akkurat nå ikke mulig å finne igjen. Vi snakker om underliggende og egentlig destruktive krefter i kulturen som er livredd for den tro som din historie skaper. Den presenterer seg som ydmykhet, som moden ettertenksomhet, som forsiktig. Egentlig er det en motstand som frykter effekten av at Guds folk forteller at Gud ikke er død, at Gud ikke har forlatt oss, at det er håp, at det er et hjem som venter på barna som forsvant.

Vi kan ikke la være å snakke om det vi har sett og hørt. Blir du med å forvandle byen, landet og verden? Frelse for folk rundt deg kan være bare en historie om Gud unna.

Og hvis du vil dele historier om hva Gud gjør med oss, så enda flere kan glede seg, feire og bli oppmuntret så gjør det gjerne her: http://imikirken.no/#vitnesbyrd