Skribent /

Terje Høyland

Har kirka mistet sin samfunnsrolle?

3. april var det 250 år siden Hans Nielsen Hauge ble født. Er dette tiden for å snakke om kirkas samfunnsrolle fremover?

Er jeg verdig å tilhøre Gud?

Fastetiden er en tid for refleksjon til å gå dypere. På vei ut av pandemien kjenner noen på en opplevelse av å ha sviktet/blitt paralysert

Frykten for fellesskap

Frihet er et av vår tids største idealer. I det vi forvekslet frihet med uavhengighet begynte vandringen bort fra fellesskap.

Kan vi avlyse helvete?

Debatten om helvete har gått i bl.a. Vårt Land en stund og blir igjen aktuell etter NRK-serien «Ikke spør om det». Debatten er ikke ny:

Forfatter
30.11.2020

Spenning gjør’kje farlig

Iblant når spenningsnivået i kirker og menigheter medias søkelys. Ofte ender slike historier med at noen må gå. Men er det eneste utvei?

Fra soldekket på yachten!

I starten av koronautbruddet tenkte vi at alle er i samme båt. Det viste seg å ikke stemme. Vi var på samme hav, men båtene var høyst ulike!

Mens vi venter på dommedag

Fredag 18. oktober er det første dommedag i Arne Viste saken. Det må jo bare bli seier, eller....?

Slipp historiene løs!

Folk rundt deg kan være en historie unna å vende hjem til Gud.

This is how I fight my battles

Hva gjør jeg når utfordringer treffer? Når ting ikke ble som jeg hadde håpet og tenkt? Hvordan unngå å bli stoppet av livets harde tak?

Hvilke åndskrefter slipper du inn?

Hva skal få ha innflytelse over deg og ditt liv? Hvilke åndskrefter vil du åpne døra for?

Motbør på å gi?

Ikke før har en bestemt seg for å øke givertjenesten så ramler det inn med regninger og uforutsette utgifter!

Da Aftenbladet glemte Jesus!

Stavanger Aftenblad feirer 125 år i høst – med et program så og si uten fokus på tema som kirke og tro. Hva forteller det om oss som kirke?

På tide å forandre verden?

Sommer gir mulighet til ettertanke og basert på det som ligger bak er det mulig å se fremover.

Alt vi ikke har

Hele vår selvforståelse og vår metodikk er ofte bygd på hva vi har. Dette i skarp kontrast til alt vi ikke har.

Var det lurt å be om vekkelse?

Det tok oss på senga da Gud svarte de manges bønner om gjennombrudd og vekkelse. Hvordan skal vi sammen håndtere de nye mulighetene?